Математика
Вивчаємо переставний закон множення. Множення з нулем та одиницею
Хід уроку
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1.Каліграфічна хвилинка. Написання цифр 0 та 1
2.Актуалізація опорних знань
3.Актуалізація знань учнів про назви виразів арифметичних дій: сума, різниця, добуток,частка.
Усне опитування.
— Які арифметичні дії ви знаєте?
— Якою арифметичною дією можна замінити множення?
— Як називаються числа при додаванні? множенні?
— Що показує перший множник? другий множник?
— Як називаються числа при відніманні? діленні?
— Якою арифметичною дією можна замінити ділення?
— Які математичні вирази ви знаєте? Як записати суму двох чисел? добуток? різницю? частку?
— Сформулюйте переставний закон додавання. Наведіть приклади.
4.Повторення переставного закону додавання. Гра «Знайди пару».
5+4 = 4+5
2.ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Робота з математичними матеріалами
— Викладіть 4 групи по 2 квадрати. Порахуйте фігури. Складіть приклад на додавання та множення.
— Викладіть 2 групи по 4 кружечки. Порахуйте фігури. Складіть приклад на додавання та множення.
— Як змінилася кількість фігур? (Ніяк, вона однакова.) Чи було щось спільного у прикладах на множення? Чим вони різняться?
2. Дослідження (с. 111, № 2)
— Обчисліть значення добутків. Що цікавого можна помітити?
3. Актуалізація переставного закону додавання та перенесення на множення (с. 111, № 3)
— Порівняйте вирази, обчисливши їхні значення.
— Що цікаве можна помітити?
— Яким законом скористалися при додаванні? (Переставним законом додавання. Від переставляння доданків значення суми не змінюється. а + b = b + а.)
— Може, такий закон існує і для дії множення? Який вигляд він мав би? Що потрібно змінити в записі переставного закону додавання, аби отримати переставний закон множення? (
Треба змінити знак «+» на знак «•». Отримаємо: a • b = b • a.)
— Чи можемо застосувати переставний закон множення у порівнянні другої пари виразів?
— Сформулюйте переставний закон множення на основі знання переставного закону додавання.
Правило. Від переставляння множників значення добутку не змінюється. а • b = b • а. Числа можна множити в будь-якому порядку.
4. Засвоєння переставного закону множення
1) Дослідження. Робота за підручником (с. 111, № 4). Робота в парах.
— Скориставшись зразком, перевірте, чи виконується переставний закон множення для добутків.
2) Гра «Знайди пару». Робота в парах.
Фізкультхвилинка
https://www.youtube.com/watch?v=T9-CnfdD340
5. Ознайомлення з правилом множення числа 1 на будь-яке число та множення числа на 1. Дослідження (с. 111, № 5)
— Обчисліть значення добутку 1 • 8. (1 + 1 + 1 + 1 + 1 + 1 + 1 + 1 = 8.)
— Порівняйте значення добутку і другий множник. Що цікавого помітили? (Вони рівні.)
— Обчисліть усі значення добутків першого рядка. Що можете сказати про розв'язування таких прикладів? (При множенні одиниці на число отримаємо те саме число.)
Проблемне запитання
— Як ви вважаєте, чи завжди при множенні одержуємо число, що дорівнює другому множнику? (Не завжди.) А коли? (У разі множення одиниці на будь-яке число одержуємо те саме число.)
— Користуючись переставним законом множення, обчисліть добутки чисел 8 і 1, 5 і 1, 3 і 1, 10 і 1. Який висновок зробимо? (При множенні будь-якого числа на 1 одержимо те саме число.)
— Складімо вираз-формулу зі змінною, що ілюструє вивчене: а • 1 = 1 • а = а.
6. Ознайомлення з правилом множення нуля на число і числа на нуль. Дослідження (с. 111, № 5)
Опрацьовується аналогічно до попереднього завдання.
Висновок. У разі множення нуля на будь-яке число одержуємо нуль. При множенні будь-якого числа на 0 одержимо нуль.
7.Логічна вправа «Правда чи ні?»
— Розгляньте малюнок і прочитайте судження. Поряд з істинним поставте цифру 1, а поряд із хибним — 0.
· На малюнку зображено зиму. (1.)
· Двері у будинок розташовані праворуч. (0.)
· Дерев більше, ніж кущів. (0.)
· У хаті тепло. (1.)
· У будці живе котик. (0.)
· За хатою густий ліс. (0.)
· Хата розташована далі від будки собаки. (1.)
Підсумок уроку. Рефлексія. Вправа «Продовж речення»
· На уроці я навчився(лася)...
· Переставний закон множення говорить...
· При множенні на одиницю отримаємо...
· Якщо число помножити на нуль, отримаємо...
· Мені складно було зрозуміти...
· Я вже добре вмію...
· Хочу ще потренуватися у...
Коментарі
Дописати коментар